Tai Chi

Tai Chi en Qigong

Wat is Tai Chi?

Tai Chi , Tai Chi Chuan of Taijiquan is een vechtkunst, gezondheidsoefening en een weg tot levenskunst. Taijiquan is afkomstig van China en kent een geschiedenis die duizenden jaren terug gaat. Het valt in de categorie gevechts kunsten. De uiterlijke vorm bestaat uit vloeiende, harmonische bewegingen, die op een langzame manier worden uitgevoerd. Deze bewegingen zijn niet gericht op het ontwikkelen van het fysieke lichaam, anders dan bij veel westerse sporten, maar gericht op het verruimen van het innerlijk bewustzijn. Taijiquan wordt dan ook voornamelijk beoefend voor de gezondheid en ontspanning. Het heeft een positieve uitwerking op ons hele lichaam en geest. Dat is ook één van de redenen waarom Taijiquan zo goed is voor mensen die lijden onder stress of veel spanningen. Taijiquan is de laatste jaren dan ook enorm in populariteit toegenomen. De oefeningen van Taijiquan zijn zo samengesteld dat ze de levenskracht Qi (Chi, Ki) aansporen door het lichaam te stromen en zo blokkeringen in de meridianen tegen te gaan of te verwijderen. Wanneer de Qi kracht goed door het lichaam stroomt worden veel ziekten voorkomen en voelt men zich ontspannener, vrolijker en krachtiger.

Taijiquan kent een aantal stijlen waarvan de meest populaire zijn: *Yang-stijl, de meeste bekende gericht op het bevorderen van de algehele gezondheid. *Chen-stijl. waar alle andere stijlen uit zijn ontstaan. *Wu-stijl, o.a. uit de Yang-stijl voort gekomen.

Waarom Taijiquan?

In deze steeds snellere, prestaties eisende maatschappij raken mensen het contact met zich zelf vaak kwijt. Veel mensen hebben rug en nek klachten, verkrampte, spieren lijden onder stress. Taijiquan bevordert de harmonie tussen lichaam en geest. Uit studies is gebleken dat het beoefenen van Taijiquan de stofwisseling, ademhaling, bloedsomloop en energiehuis- houding bevordert en voor een soepel en krachtig lichaam zorgt Chikung oefeningen helpen ons blokkades op te lossen en gezonde en vrije te bewegen.

Yang-stijl

Dit is de stijl die ik in mijn lessen hanteer. Deze Taijiquan stijl is afkomstig van Yang Lu-chan die geboren werd in 1799 in de provincie Hopei in Noord China. Hij ontwikkelde deze stijl vanuit de Chen-stijl. Door de Yang familie werd hij in opeenvolgende generaties verder verfijnd. Grootmeester Yang Cheng Fu (1883-1936) is de Grondlegger van de Yang-stijl (de bekende 108 houdingen). Meester Tang Wei leerde een daarvan afgeleide vorm van 43 houdingen van Jiang Yu Kun een belangrijke leerling van Yang Cheng Fu. Kenmerkend voor deze stijl is dat de bewegingen cirkelvormig zijn en gebaseerd op de Yin en Yang filosofie. Ze worden in een langzaam en gelijkmatig tempo uitgevoerd. De Yang-stijl is gericht op gezondheid en ontspanning. Deze stijl is eenvoudig en kan door iedereen gemakkelijk worden geleerd.

  • Energie (chi)

  • Wij gebruiken allen energie om in leven te blijven. We spreken van levensenergie, vitaliteit. We ontlenen energie aan gebruik van zuurstof , uit voedsel, en de zon, maar ook door middel van bewegen kunnen we energie opwekken. De meeste mensen associëren energie met moeilijke apparatuur, maar beseffen niet dat zij zelf op vernuftige wijze energie ontlenen, zich kunnen opladen, deze energie gebruiken en hem zelfs kunnen verspillen! Enerzijds is men zich z'n energiegebruik niet bewust, anderzijds wordt men er drastisch mee geconfronteerd wanneer het fout gaat. Men raakt vermoeid en men gaat fouten maken, slordig bewegen, en is niet meer in staat om doelgericht te handelen. Het is dus best belangrijk eens nader kennis te maken met het energiegebruik. In de gevechtskunsten noemt men de levensenergie chi of ki(Japans). In de schrijftaal, maar ook in de spreektaal wordt het teken voor energie(chi) duidelijk gekoppeld aan een kosmisch begrip zoals "het weer", elektriciteit maar ook aan gezondheid. Oosterlingen zien het zo: Yin = Stilheid, kou, naar binnen gerichte krachten. Yang = beweging, warmte, naar buiten gerichte krachten. Deze oerkrachten hebben samen een spanningsveld waar energie uit voorkomt kosmische energie= chi

  • Wat is Qigong

  • Volgens de traditionele Chinese geneeskunde en filosofie, Qi of Chi (spreek uit "Chee") is een natuurlijk verschijnsel. Het verwijst naar de "energie" of "levenskracht", dat de bouwstenen van het heelal en van alle levende wezens vormen. Dienovereenkomstig, Qigong (chi-gong of chi-kung) verwijst naar de praktijk of systeem van het cultiveren van Qi en de verbinding met de universele Qi. Qigong (spreek uit: tsjie koeng,bestaat uit ademhalingsoefeningen met speciale concentratie en enige beweging. Qi is levens-energie, Gong is oefening. Qigong als wetenschap maakt studie van het menselijk lichaam en ontwikkelt oefeningen voor een lang en gezond leven. Qigong oefeningen ontspannen, verbeteren de bloedcirculatie, versterkenɤe weerstandɥn brengen de organen in een goede conditie: hart, lever, longen, nieren en milt. Met Qigong kun je zelf aan je lichaam werken om het in balans te brengen. Het is in staat verborgen krachten te mobiliseren. Qigong is duizenden jaren oud en er zijn wel tienduizend soorten.

    Er zijn vier belangrijke benaderingen om Qi Gong te trainen:

  • 1. Lichaam.

  • In bepaalde lichaamshoudingen is het lichaam meer ontvankelijk voor het opnemen van energie of beter in staat energie te laten circuleren. Denk b.v. aan de lotus houding, de boomhouding e.d. Qi Gong bewegingen zijn er op gericht specifieke delen van het lichaam te stimuleren om er de energiestroom te bevorderen.

  • 2. Ademhaling.

  • De meeste Qi Gong bewegingen worden langzaam gedaan. Hierdoor is het makkelijker de begingen van het lichaam bewust te ervaren en komt het lichaam in een meer ontspannen toestand. De ademhaling is daardoor dieper waardoor zuurstof beter opgenomen wordt. De ademhaling wordt in oefeningen vaak ondersteund met bewegingen. Ademhaling kan ook helpen met de concentratie. Door op de ademhaling te concentreren kan je de geest tot rust brengen.

  • 3. Geluid.

  • Alle materie is voortdurend in trilling. Ook de moleculen in ons lichaam vibreren constant. Geluid heeft hierdoor effect op ons lichaam en kan b.v. een hoofdpijn verminderen of ons prettiger laten voelen.

  • 4. Geest.

  • De geest is het belangrijkste onderdeel van Qi Gong training. De geest beheerst alle processen in het lichaam: ademhaling, beweging, geluid, etc. Als de geest getraind is en onder controle is de rest ook beheerst. Alles komt uiteindelijk uit de geest voort.

    Gedurende de eeuwenlange ontwikkeling van Qi Gong zijn er vijf verschillende stromingen die hun invloed hebben gehad op de ontwikkeling van Qi Gong en geleid hebben tot eigen stijlen en oefeningen:

  • 1. Medische Qi Gong.
  • Medische Qi Gong benadrukt de vrije stroom en de balans van Qi (vitale energie) in het lichaam. Het primaire doel is om ziekten te behandelen of een ziekte te genezen. Artsen leren hoe de innerlijke Qi te gebruiken voor diagnose en genezing.

  • 2. Taoïstische Qi Gong.
  • Deze Qi Gong Benadrukt het behoud van het fysieke lichaam en hoge deugd. Veel Tao?stische Qi Gong meesters genoten van een lang leven.

  • 3. Boeddhistische Qi Gong.
  • Heeft tot doel de geest te bevrijden, het cultiveren van de deugd en om verlichting te verkrijgen. Het menselijk lichaam wordt beschouwd als een instrument voor het bereiken van verlichting. Dit is de meest populaire vorm van Qi-gong

  • 4. Confuciaanse Qi Gong.
  • Streeft naar het bereiken van een hoger moreel karakter en intelligentie.

  • 5. Martiale Qi Gong.
  • Hierbij wordt het lichaam getraind voor bescherming tegen slagen, stoten of sneden van wapens. Het traint tevens het lichaam fatale klappen te kunnen leveren versterkt met Qi.

    Miljoenen mensen over de hele wereld beoefenen Qi Gong met veel plezier. Qi Gong is een aangename manier om fit te blijven, stress te verminderen, aan flexibiliteit en jeugdigheid te winnen, en een positieve mentale attitude te ontwikkelen. De rustige oefeningen zijn ontwikkeld om de inwendige organen weer in harmonie te brengen en hun functioneren te verbeteren, en om het lichaam, het verstand en de geest weer in balans te brengen.

    Wat gebeurt er in de les?

    In de lessen beginnen we met basisoefeningen waarin aspecten als ontspanning, balans, goede lichaamshouding, concentratie en energie centraal staan. Afhankelijk van de groep beoefenen de vorm, doen partner-oefeningen of Chi-Kung (energieoefeningen). Bij Yong Sheng gaat het niet alleen om het overdragen van vormen, maar juist om te pakken te krijgen waar het om draait. Het motto is: Tai Chi doen en begrijpen.

    De manier van lesgeven is erop gericht dat ieder binnen een prettige en leerzame sfeer toekomt aan het ontdekken wat Tai Chi te bieden heeft, en daar zijn of haar voordeel mee te doen. Forceren is uit den boze. Levenswijsheid en humor helpen om er levenskunst van te maken.

    Zelf thuis oefenen, je even losmaken uit de stroom van de gebeurtenissen, en oefenen met de zaken die in de les aan de orde komen geven je rust en nieuwe energie in het dagelijks leven. Het is een manier om jezelf te leren kennen en dicht bij jezelf te blijven.

  • De vorm ,

  • De vorm is een serie van bewegingen, die doorgaans langzaam worden uitgevoerd. Het bevat de verschillende toepassingsmogelijkheden voor gebruik van interne energie in de vechtkunst. De gunstige werking op lichaam en geest was oorspronkelijk bij-effect, en is steeds vaker doel op zich. Wij beoefenen de Yang-stijl, en daarbinnen de korte vorm van Cheng-Man-Ching. Het is de vorm die in Nederland het meest wordt beoefend.En de 108-vorm lange vorm van Yang Cheng Fu.

  • Effecten van Tai Chi beoefening

  • Toename van lichaamsbewustzijn.

    Je gaat beter voelen wat er zich in je lichaam afspeelt op het gebied van spanning, ontspanning en energie. Je wordt gevoeliger voor signalen, waardoor je eerder een ergonomisch gunstige houding opzoekt.

  • Verbetering van de circulatie.

  • Gespannen spieren werken blokkerend op de bloeddoorstroming. Door elkaar tegenwerkende spieren (antagonisten) te ontspannen komt er betere doorbloeding van het hele lichaam. Ook functioneert het lichaam meer als een geheel. Hierdoor wordt een grote weerstand tegen ziektes opgebouwd.

  • Stevig staan.

  • Dit vergroot het gevoel van zelfvertrouwen en onafhankelijkheid. Stevig staan is niet hard en onbeweeglijk, het is juist een ontspannen contact met de aarde, zoals een peuter staat, of een poes.

  • Coördinatie en balans.

  • Dit maakt je optreden effectiever. Je zit beter in je lijf. Activiteiten waarbij je je lichaam gebruikt gaan je beter af, zoals fietsen, dansen, golfen, schaatsen etc.

  • Sensitiviteit

  • Met name bij push hands ontwikkel je gevoeligheid voor het krachtenveld en de energieverdeling van de ander.

  • Ontspanning.

  • Heeft veel gunstige gevolgen zoals meer plezier, het bewaren van het overzicht, voorkomen van onnodige conflicten en het openen van spirituele dimensies.

    Elke woensdagavond is er een doorlopende Tai Chi les. Van 19:30 - 21:00 . Tai Chi zwaard is er van 19:00 - 19:30. In de gymzaal van de nieuwe school B. Mr Zigher ter Steghestraat in Steenwijk.Eerste les is natuurlijk vrijblijvend, om te kijken / voelen of het wat voor u is. Incl. DVD / Tai Chi Syballus.

    Er bestaan binnen het tai chi verschillende stijlen, zoals de Chen-, Yang-, Wu- en Sun-stijl, waarbij de Yang-stijl voornamelijk langzaam wordt uitgevoerd en de Chen-stijl ook explosieve momenten in zich heeft. Deze stijlen zijn vaak weer onderverdeeld in diverse substijlen. Yong Sheng hanteert de Yang Stijl.